Prodej firmy není jednoduchou záležitostí

Jste podnikatelem? Jste úspěšní? Ono, být úspěšným a k tomu ještě podnikatelem je velmi obtížné. Dnešní byrokratická doba a daňové sazby podnikatelům vůbec nepřejí. Pokud se nám přece jenom podaří rozjet výnosné podnikání, první léta zažíváme rozkvět, ale stojí nás mnoho sil. Po čase přijde vyčerpání a najednou uvažujeme, že již nadále nechceme podnikat, chceme z tohoto kola ven! Jenomže v případě, že nemáte potomka, nebo nechcete firmu předat, využijete prodeje firmy. Peníze z prodeje vám dopřejí užívat si „penzi“. Prodej firmy není jenom tak, je potřeba firmu na prodej připravit. V tomto článku se dozvíte jak.

prodej firmy

Dospěli jste po mnoha hodinách přemýšlení k tomu, že opravdu chcete svou společnost prodat? Tak neváhejte a začněte se zajímat, co je potřeba udělat. Prvně je nutné učinit nezbytné kroky, které vhodně připraví firmu na prodej.

Zejména je nutné provést faktické kroky uvnitř společnosti:

  1. definovat a pojmenovat předmět podnikání
  2. definovat co může budoucí vlastník od společnosti očekávat
  3. Provést sami triviální restrukturalizace
  4. Odstraňte kritická místa

Držte informace pod pokličkou

Uvědomte si, že uvedené 4 body vaši firmu neprodají, takže dalšími nezbytnými kroky je co nejvíc minimalizovat informace o tom, že se firmu snažíme prodat! O tomto kroku by měl zcela jistě vědět top management, který se bude podílet na shromažďování podkladů pro kroky, které jsem zmínil v předchozím odstavci. Ostatní zaměstnance a veřejnost není třeba informovat, pokud by se informace o transakci dostaly na povrch, je velmi pravděpodobné, že by tento krok mohl snížit cenu společnosti!

Ekonomický ukazatel EBITDA

Tento ukazatel lze přeložit jako Zisk před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace. V ČR se tento ukazatel příliš nepoužívá nicméně nikde není psáno, že si vaši firmu nekoupí zahraniční investor.

Nezapomínejte na právní audit

Pokud na něj zapomenete a provede jej až potenciální kupec, odhalí se při něm zásadní nedostatky v právních záležitostech. Předejděte tomuto nepříjemnému okamžiku, který vás může stát peníze a udělejte tento audit včas.

Nejčastěji se jedná o:

  • - Nezapsané haly v katastru nemovitostí.
  • - Chybějící účetní uzávěrky ve sbírce listin v obchodním rejstříku.
  • - Prošlé platnosti obchodních smluv.
  • - Věcná břemena.
  • - Špatně zapsané vlastnictví majetku v katastru nemovitostí.
  • prodej firmy

Cena

Teď se dostáváme k jádru a motivaci a to ceně. Stanovení ceny je poměrně složitý proces, nechceme ji prodat pod cenou a zároveň nechceme odradit potencionální investory neadekvátní cenou. Důležitým faktorem pro stanovení ceny je:

  1. Jasný záměr investora.
  2. Jaké změny chce investor realizovat.
  3. Kolik peněz musí investor investovat.
  4. Jak dlouho bude realizace změn trvat.

Specialista nebo prodej na vlastní pěst?

Pokud se rozhodneme pro specialistu v podobě externího poradce, jedná se o jednoznačné zjednodušení vašich starostí při prodeji. Profesionální externí poradce realizuje několik desítek, či stovek prodejů, lze tedy očekávat, že tomu rozumí, podstatně lépe než vy sám. Jeho role při nezávislém ocenění společnosti je nezastupitelná. K důležitému úkolu externího poradce patří poradenství při přípravě společnosti na prodej, vyhledávání, vytipovávání vhodného okruhu potenciálních zájemců, účast na všech jednání a provádění prodávajícího celým procesem až k závěrečnému podpisu.

Manuál k prodeji firmy:

  • - Pokud jste se rozhodli o prodeji, zbytečně s ním neotálejte.
  • - Připravte firmu co nejlépe.
  • - Motivujte top management na výsledku prodeje.
  • - Svěřte se do rukou externího poradce.
  • - Definujte jasně podmínky transakce.
  • - Dbejte zvýšené opatrnosti při přípravě smluvní dokumentace a zajišťování platby.